Privacytool – sådan gør du

Privacytool – sådan sætter du det op

Privacytool – eller som det hedder med dansk sprog installeret 'Privatliv' finder du under menupunktet 'Brugere'. Når du vælger menupunktet kommer du ind på privatlivs opslagstavlen. Her får du overblikket over de eventuelle forespørgsler du modtager på din side samt hvilken status de har. Men du skal starte et helt andet sted – inden du kan sætte værktøjet korrekt op.

 

Opret artikel med din privatlivspolitik

Det der kræver mest opmærksomhed er, at skrive en privatlivspolitik der fortæller brugeren hvordan du indsamler og håndterer personlige data. Der findes mange steder hvor du kan hente en 'skabelon' – men vær opmærksom på, at politikken skal tilpasses så den passer præcist på dig og din virksomhed / hjemmeside. Når du er klar med artiklen så kan du med fordel oprette en menu hvor du har et link til din privatlivspolitik – det får du nemlig brug for senere. Du er velkommen til at publicere en artikel der indeholder både din privatlivspolitik og din cookiepolitik – det skal blot fremgå af de forskellige afsnit hvad de indeholder.

 

Publicér samtykke plugins

Når din artikel er klar – så er du klar til at publicere plugins. Gå ind under 'Udvidelser' > 'Plugins' og søg med ordet 'samtykke'.
Plugin 'System – privatlivssamtykke' aktiverer tjekboks og link i forbindelse med brugerregistrering
Plugin 'Indhold – bekræft samtykke' aktiverer tjekboks og link i forbindelse med formularer

Når du har publiceret de to plugins klikker du på dem og sætter dem til at linke til din artikel med privatlivspolitikken. Herefter vil du se, at der kommer tjekboks og mulighed for at læse politikkerne i forbindelse med både indsendelse af formular og brugerregistrering. Hvis du på nuværende tidspunkt vender tilbage til privatlivs opslagstavlen vil du se, at punktet omkring publicering af privatlivspolitik er grønt.

 

Forespørgselsformular

Nu mangler du at oprette en formular hvor brugeren kan forespørge om enten at få oplyst hvilke data du har (eksport) eller at blive slettet (fjern). Overvej hvor dette menupunkt skal være – det kan fx placeres i en menu nederst på siden ... og gerne i forbindelse med den menu hvor du linker til privatlivspolitikken og cookiepolitikken (kald fx menuen 'Company' eller 'Virksomheden'. Gå ind under 'Menuer' og vælg den menu du vil have formularen vist på. Klik opret nyt menupunkt (kald det fx 'Brugeroplysninger' og vælg menutype 'Privatliv' > 'Opret forespørgsel' – klik på gem og du har et menupunkt hvor din bruger kan gå ind og bede om, at få oplyst hvilke oplysninger du har ... eller at blive helt fjernet fra systemet.

Hvis du vender tilbage til privatlivs opslagstavlen nu – vil du se at det sidste link er blevet grønt også. Det betyder, at du nu har aktiveret din privatlivspolitik på siden og er klar til at modtage forespørgsler omkring hvilke data du opbevarer om dine brugere.

 

Procedure

Når din bruger vil vide hvilke oplysninger du har om hende eller helt vil fjernes er proceduren sådan:

1. Brugeren klikker på linket 'Brugeroplysninger' under menuen 'Company'
2. Brugeren logger ind med navn og kodeord
3. Har du ikke accepteret politikken før bliver du bedt om det
4. Indtast email og vælg om du vil have oplysninger (eksport) eller om du vil fjernes (fjern)
5. Brugeren modtager en mail for at verificere om det er brugeren
6. Som administrator modtager du en mail om at en bruger har sendt en forespørgsel
7. Du går ind på opslagstavlen og klikker på menupunktet 'Efterspørgsel'
8. Afhængigt af om brugeren har bedt om, at blive fjernet eller om oplysninger – foretager du de relevante valg
9. Når du har udført handlingen som ønsket går du tilbage til opslagstavlen – klikke på forespørgslent og derefter emailen – nu klikker du på knappen 'Gennemfør' ... og opgaven er afsluttet.

 

Hvad sker der når du sletter?

Brugerens data bliver slettet ... men ikke selve brugeren. Der efterlades en bruger som kun består af et ID samt et tilfældigt genereret brugernummer. Så i bund og grund er dette et rigtig godt værktøj. Brugeren eller det der er tilbage (ID'et) kan ikke bruges til noget da personlige data er blevet slettet – men brugeren bliver ikke slettet helt da det kan være brugbart, at beholde historikken omkring bruger ID'et hvis der fx er en købshistorik i en webshop.

 

Særligt for Helix Ultimate

Hvis du bruger Helix Ultimate som template skal du være opmærksom på, at der skal tilføjes nogle css linjer i din 'custom.css' fil. Det skyldes, at denne template er meget dårligt stylet når det kommer til tjekboksen i forbindelse med oprettelse af bruger eller når du vil anvende en formular på dit site. Hvis du ikke lægger css koden ind får du to meget forskellige resultater.

helix custom css privacytool

 

Vælg Udvidelser > Skabeloner > og klik på linket i kolonnen 'Skabelon'. Her finder du din custom.css fil og lægger nedenstående kode ind.

/* privacy tool fix */

/*checkbox*/
.form-check-inline input[type="radio"] {
display: initial !important;
}
.control-label .hasPopover, .control-label .hasTooltip {
display: inline-block;
}
.modal {
display: contents;
}
label {
display: initial !important;
}

/* box avatar */
.btn:not(:disabled):not(.disabled) {
border: 1px solid #efefef;
}

 

God fornøjelse med at aktivere Joomla! Privacy Tool.

Søg i artiklerne

Nyhedsbrev

Få nyheder, og information om kommende møder på mail.
* skal udfyldes

Læs tidligere nyhedsbreve.

 

Disclaimer og cookies

“JUG-CPH is not affiliated with or endorsed by the Joomla!® Project or Open Source Matters. The Joomla!® name and logo is used under a limited license granted by Open Source Matters, the trademark holder in the United States and other countries.”

Cookiepolitik

© JUG CPH | Joomla! Registered Usergroup